معرفی و تاریخچه شرکت

     فعاليت سازمان درسال ۱۳۴۴ با تحويل تاسيسات آبرساني شهر اهواز از بخش خصوصي آغازگرديد و مطابق قانون مصوب سال ۱۳۶۹ مجلس شوراي اسلامي در چارچوب شركت‎هاي آب و فاضلاب ادامه فعاليت دارد. در سال ۱۳۷۷ با عنوان شركت آب و فاضلاب اهواز وظيفه تامين و توزيع آب شهري و همچنين جمع‎ آوري ، انتقال و تصفيه فاضلاب را برعهده گرفت.

این شرکت خدمات آب وفاضلاب شهرهای  اهواز و شهرهاي تابعه رابا جمعيتي ۱.۴۸۸.۰۰۰  نفرارائه می نماید.

شهر اهواز مرکز استان خوزستان یکی از کلان شهرهای ایران است. این شهر در بخش مرکزی شهرستان اهواز و در بخش جلگه‌ای خوزستان و با ارتفاع ۱۲ متر از سطح دریا واقع شده‌است. شهر اهواز با ۲۰،۰۰۰هکتار مساحت، چهارمین شهر وسیع ایران پس از تهران، مشهد و تبریز می‌باشد. اهواز را در جایگاه هفتمین شهر پرجمعیت ایران قرار می‌دهد.

کارون پرآب‌ترین رود ایران با سرچشمه گرفتن از کوههای بختیاری، با طول ۹۵۰ کیلومتر طولانی ترین رودخانه ایران با ورود به اهواز، شهر را به دو بخش شرقی و غربی تقسیم نموده و جلوه زیبایی به شهر داده‌است.

وجود کارخانجات بزرگ صنعتی، تاسیسات اداری و صنعتی شرکت مناطق نفتخیز جنوب و شرکت ملی حفاری ایران،شرکت فولاد خوزستان ، اهواز را به یکی از مهم‌ترین مراکز صنعتی ایران تبدیل کرده است.

هم اکنون وجود کارخانه‌های عظیم صنعتی و شرکتهای بزرگ نفتی و غیر نفتی و نیز وجود اراضی وسیع کشاورزی و رودخانه کارون بزرگترین و پر آب ترین رودخانه کشور و... این شهر را یکی از برجسته ترین شهرهای اقتصادی ایران که سهم بسیار زیادی را در اقتصاد ایران دارا می‌باشد تبدیل کرده‌است، چنانکه به آن قلب تپنده اقتصاد ایران نیز گفته می‌شود. اهواز کنونی محور ترانزیتی بسیار مهمی است.که ازراههای زمینی و ریلی و هوایی دیگر شهرهای ایران رابه بنادر مهمی مانند ماهشهر و آبادان و بندر امام خمینی و خرمشهر به عنوان مرزهای آبی و شلمچه و چزابه بعنوان مرزهای زمینی با کشور عراق متصل می‌کند.

 

 آب خام مورد نیاز تاسیسات تولیدازسه منبع تامین میگردد:

۱- رودخانه کارون : رودخانه كارون با حداقل دبی در ایستگاه اهواز در فصل  بی آبی ۸۰  مترمکعب بر ثانیه و در حداکثرآبی در مواقع سیلابی حدود ۵۰۰۰ مترمکعب بر ثانیه و متوسط آن در فصل پرآبی ۲۵۰۰ مترمکعب بر ثانیه یکی از منابع تامین آب محسوب می شود .

۲- خط انتقال آب غدیر:در شرایط فعلی تصفیه خانه های شماره یک و دو با دبی ۴-۲ متر مکعب در ثانیه از خط انتقال غدیر آب دریافت می کنند.

۳- خط انتقال آب حیات :آب مورد نیازمنابع ذخیره حصیرآبادبا دبی ۷۰،۰۰۰- ۶۵،۰۰۰ متر مکعب درشبانه  روز از طریق خط انتقال آب حیات تامین میگردد.

طول شبكه آبرساني شركت ۲۹۸۰ كيلومتر و تعداد (آحاد)مشتركين آب تحت پوشش ۵۰۰.۰۰۰ مشترک می باشد.

شرکت در سال ۱۳۷۳متولی خدمات دفع فاضلاب گردید و هم اینک دارای۲۳۹۷ کیلومتر خطوط فاضلاب بوده و با ۱۶۷ ايستگاه پمپاژ ودو تصفيه خانه فاضلاب با ظرفيت پالايش ۱۳۷.۰۰۰ مترمکعب در شبانه روز تعداد (آحاد) ۴۲۸.۰۰۰ مشترک  فاضلاب را تحت پوشش قرار مي‎دهد.

 

موضوع فعاليت شركت  :

فعالیت اصلی شرکت عبارت است از ایجاد و بهره برداری از تاسیسات مربوط به تولید و توزیع آب شهری و همچنین جمع آوری و انتقال و تصفیه فاضلاب  شهرهای اهواز، کارون ،حمیدیه ، ملاثانی ،ویس و شیبان ، رامین و شیرین شهر و سرمایه گذاری در موسسات و انجام امور تحقیقاتی و آموزشی در فعالیت مرتبط می باشد .اجرای طرحهای تامین و انتقال آب بر حسب مورد موافقت وزارت نیرو خواهد بود .بهره برداری از کل تاسیسات آب شرب انحصاراً در اختیار این شرکت می باشد و توسط هیأت مدیره منتخب مجمع عمومی اداره می‌شود . قلمرو فعالیت شرکت  در محدوده هشت شهر  و ۴۵۱ روستا با ۱.۰۰۰.۰۲۶ مشترک آب و فاضلاب (آحاد ) می باشد.  .

گستره فعاليت شركت: ( جغرافيايي)

شهرهای اهواز ، کارون ، حمیدیه ،  ملاثانی ، ویس و شیبان،رامين و شيرين شهر

پیغام خطا

  • Notice: Trying to access array offset on value of type null در tb_megamenu_sync_config()‎ (خط ۳۴۹ از ‎/home/awwcoir/domains/aww.co.ir/public_html/sites/all/modules/tb_megamenu/tb_megamenu.functions.inc).
  • Notice: Trying to access array offset on value of type null در tb_megamenu_sync_config()‎ (خط ۳۷۰ از ‎/home/awwcoir/domains/aww.co.ir/public_html/sites/all/modules/tb_megamenu/tb_megamenu.functions.inc).
  • Notice: Undefined offset: 1 در counter_get_browser()‎ (خط ۷۰ از ‎/home/awwcoir/domains/aww.co.ir/public_html/sites/all/modules/counter/counter.lib.inc).